Pihak polis kota Riyadh telah menangkap seramai 59 ribu orang lebih peminta sedekah lelaki dan wanita di Bandar itu, ianya bermula pada permulaan tahun ini 1431 hijrah sehinggalah kini Zulhijjah 1431 H. Ini merupakan operasi polis besar-besaran bagi menghapuskan gejala meminta-minta yang kelihatan jelas semakin bertambah dalam tempoh beberapa tahun ini.

Daripada jumlah itu, maklumat menunjukkan bahawa lebih 67% adalah orang-orang luar dan orang-orang Saudi sendiri sekitar 33%. Daripada jumlah itu juga golongan peminta sedekah lelaki adalah 59%, wanita 25% dan kanak-kanak 16%. Kebanyakan mereka yang ditangkap seramai 59500 orang peminta sedekah itu sepanjang tahun ini kebanyakkannya adalah orang luar dan menetap secara haram.

Dinyatakan bahawa disana satu bahagian khas yang akan bertanggungjawab menangani permasalahan ini. Sekira-kira peminta sedekah Saudi akan diserahkan kepada kementerian kemasyarakatan bagi mengkaji tahap kemiskinan mereka dan keperluan-keperluan mereka. Adapun peminta sedekah luar akan diserahkan kepada bahagian khusus yang akan menangani hal keadaan mereka yang kemudiannya akan dihantar pulang ke Negara masing-masing.

P/s; Jika diperhatikan, peminta sedekah yang jumlahnya mungkin ribuan orang disekeliling kota Mekah pada musim haji kebanyakkan mereka adalah orang-orang berkulit hitam. Seolah-olah sudah menjadi budaya mereka ini dan berkemungkinan besar terdapat sendiket terancang yang menggunakan mereka ini. Semoga Allah mengurniakan rezeki yang baik-baik kepada golongan fakir miskin dikalangan muslimin diseluruh dunia dan merubah nasib mereka. Amin.

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...